واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نمونه هایی عمومی برای برخورد با منکرات متداول

يكشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱ ق.ظ

چند توصیه و یادآوری:

  • تا زمانی که با لحن و جمله آرام‌تر و خفیف‌تر به مقصود می‌رسیم، نباید از جمله تندتر استفاده کنیم.
  • باید با گناه مشکل داشته باشیم نه با گناهکار مسلمان و مومن. 
  • گناهکار ممکن است از ما بهتر باشد و نزد خدا محبوبتر، خود را از او بالاتر نبین!
  • در صورت امکان طوری با او صحبت کرد که در اثر امر و نهی دچار لجبازی نشود. مشخص است این مطلوب بین موارد همجنس(مثلاً همسر خانم) امکان پذیر است.

ترک امر به معروف و نهی از منکر:

  • (برادر به برادر یا خواهر به خواهر:) سلام. شما که مسلمان هستی و با خدا انس داری، حواست هست که یکی از واجبهای خدا رو فراموش کردیم؟ میدونی امربه معروف و نهی ازمنکر واجبه؟ مثلاً شما به افرادی که با وضع ظاهری نامناسب میان بیرون، یا اونایی که کارهای زشت انجام میدن، تذکر لسانی میدی؟ میدونی به استناد آیات و روایات و فتوای تمام مراجع، این کار (امر به معروف و نهی از منکر زبانی) بهت واجبه؟ فقط تذکر محترمانه و مؤدبانه.   بگو و عبور کن.

بد حجابی:

  • خانم محترم حجابتون را رعایت کنید.
  • خانم محترم حجاب واجب است. رعایت کنید.
  • خانم این حجاب در شأن شما نیست، مراعات کنید.
  • خانم محترم حجابتون خوب نیست، رعایت کنید.
  • باور کنید خدا مشتاق است که به او برگردید و از این پوشش/موسیقی حرام/نگاه حرام/.... دست بردارید.
  • خانم مگه حجاب دستور خدا نیست؟؟
  • خانم چرا حجابتون رو درست نمی کنید؟
  • عزیز پوشش شما اصلا مناسب نیست(هم جنس)
  • خانم حواستون نبوده روسریتون خیلی اومده عقب.
  • خانم این حجاب شما نه در شان یک زن مسلمونه و نه در شان یک زن ایرانی.
  • ببخشید قصد ندارم نظرم رو تحمیل کنم. فقط چون خدا خواسته همدیگه رو از کار ناشایست نهی کنیم میگم خدمتتون.اگر شما هم چیز بدی در من می‌بینید، بایدتذکربدید. نوع پوششتون خدا پسندانه نیست!
  • یعنی واقعا نگاه این آقا رو ندیدین؟ دوست دارین اینطور نگاهتون کنن؟ (هم جنس)
  • خوشتون میاد مردای غریبه اینطوری زل بزنن به بدنتون؟ (هم جنس)
  • خانم اینجا خیابونه، مجلس عروسی نیست‌ها!
  • خانم اگر حجابتون رو بهتر رعایت کنید، قطعا خدا از شما راضی‌تر می‌شود.
  • سلام خانم، به چیزی میگم ناراحت نشیا. چون دوستت دارم میگم: میدونی این طرز پوششت رو خدا دوست نداره؟ به نظرت ما حق داریم با آزادی خودمون دیگران رو اسیر کنیم و آزادیشون رو سلب کنیم؟ عزیز دلم، میدونی این کار شما باعث میشه چندین نفر به گناههای مختلف آلوده بشن؟ نکن فدات بشم. نکن. صحیح نیست. (هم جنس)
  • (به طور غیر مستقیم وقتی موبایلمان را روی گوشمان قرار دادیم و داریم با موبایل صحبت می‌کنیم و از کنارمان خانم بدحجابی عبور می‌کند با صدای رسا بگوییم:) بله، حجاب واجب است. دستور خداست و ...

هر برخورد و پاسخی که داده شود (مثل چشم یا به توچه یا بی توجهی بدون هیچ توجهی به راه خود ادامه می‌دهیم. گاهی هم اگر سوال مختصر و مودبانه ای پرسیدند، اگر جای پاسخ دهی بود، می‌توان گفت:  با این کارتان آزادی دیگران را صلب می کنید، این کار برای خودتان و من و دیگران ضرر دارد... ولی در اغلب موارد باید به راه خود ادامه داد و تاکید آقا هم بر همین امر می‌باشد.

بد حجاب همراه با شوهر یا مرد دیگر:

  • آقا سلام،  به خانمتون بگید حجابشون را رعایت کنند.
  • آقا سلام، ببخشید وقتتون رو میگیرم، حمل به بی ادبی نشه،چون پیغمبر گفته بگو میگم، حجاب خانومتون رو خدا راضی نیست.
  • ببخشید آقا، سلام ....    به خانمتون بگید حجابشون را رعایت کنند چنین حجابی در شأن شما و ایشون نیست.

موسیقی(تاکسی):

  • سلام آقا آهنگ را خاموش کنید.
  • آقا مردونش رو ندارید؟
  • سلام داداش خوبی؟  ضبطو خاموش کن.
  • آقا، این آهنگ براتون ضرر داره، خاموشش کنید.
  • سلام داداش جان، میدونی موسیقی حلال و حرام داره؟ میدونی موسیقی حرام چقدر برای جسم و روح آدم ضرر داره؟ نکن عزیزم. همه دلایل حرام بودنش رو نمیدونم ولی هم علم به برخی مضرّاتش پی برده ؛ هم وقتی خدا میگه بده ،حتماً و قطعاً بده. این کار شما اشتباهه. من دوستت دارم که میگم. خیرت رو میخوام. خدا گفته مؤمن ها به هم تذکر بدن. یاعلی(ع)

می پرسه چرا؟ (باید از قبل رو جوابها کار کرده باشیم)

مثلا:  ما همه ضرر ها را ابتدا متوجه نمی شویم، مثل سرطان! ضرر این آهنگ هم بعداً مشخص می شه. همین که بدانیم خدا گفته ضرر داره باید ما هم گوش نکنیم.

طلای در بدن مردان:

  • سلام آقا ، شما میدونید پوشیدن طلا برای مردم حرام است؟
    • خیر    :به نظر مراجع این کار حرام است. پس دیگر استفاده نکنید..
    • بله     :شما که میدانید پس نباید از آن استفاده کنید و با حکم الهی مخالفت کنید. پس دیگر استفاده نکنید.

هر منکر دیگری

  • سلام ، میدونی این کاری که داری انجام میدی گناهه؟ میدونی این کار، باعث خیلی از گناه های بزرگتر میشه؟ نکن عزیزم. این کار شما اشتباهه. من دوستت دارم که میگم. خیرت رو میخوام. خدا گفته مؤمن ها به هم تذکر بدن. (هم جنس)

    ((البته گاهی یک جمله از جملات بالا هم مقصود را حاصل می‌کند. لازم هم نیست سخنرانی کنید.))

     

     

در خانواده و دوستان:

  • با توجه به نوع دوستی و آشنایی راههای مختلفی داره، که  میتونه با یک نامه باشه، یا گفتگوی دوستانه که در آن این مساله هم تذکر داده بشه، معمولاً افراد وقتی با تذکر دادن از سد نفس خود می گذرند، می توانند بگردند که الآن چه باید بگویند.

اساتید دانشگاه و افراد دارای احترام:

  • مرحله اول دادن نامه مخفیانه  دوم  سپردن به افراد پیشکسوت مثل  استادی دیگر یا مسئول نهاد   سوم  حراست و راهکارهای قانونی.

 

  • مشکات

نظرات  (۶)

سلام
خدا را شاکر هستم توانستم در رمضان سال 91 همراه جمعی از دوستان در مصلی امام خمینی (ره) آموزش نهی از منکر زبانی ببینم.
انشاالله از مطالب شما در وبلاگ خودم و هرجای دیگری استفاده خواهم کرد که البته تا کنون چندین بار استفاده کردم.
خیلی خوشحالم که آموزش های بزرگانم در مصلی کمی بر بنده حقیر تاثیر گزار بوده و توانسته ام در مقابل منکرات ناهی باشم.
www.balaq.blog.ir
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله
سلام من اصلا نمی تونم اگه منکر دیدم سکوت کنم همین خونوادم رو می ترسونه که خدایی نکرده بلایی سرم بیاد اما من میسنجم اگه دیدم آماده ی دعوا هستند هیچی نمیگم فقط با تاسف نگاهشون می کنم
چون خودم حجای خوبی نداشتم و هر کسی بهم حرفی می زد جوابش رو می دادم حالا هم وقتی می خام با کسی حرف بزنم یادم به خودم می افتاد که به لطف امام رضا محجبه شدم ،‌بهشون می گم چرا می زاری تا وقتی شیرینی هر کس و نا کس از بقال و همسایه و فامیل کیفت رو ببرن ، بهشون می گم دختر یا زن مسلمون اگه تو کنار یه مسیحی یا یهودی باشی فرشته هایی که تو رو می بینن فکر می کنی چه نمره ای بهت می دن! چه فرقی از نظر ظاهری داری که امام زمان خوشحال بشن از اینکه هستی ! یا می گم وقتی پوشش نداری پشه ها و مگس ها دورت جمع میشن و هیچکدوم از ما دوست نداریم غذایی که روش مگس نشسته رو با اشتها بخوریم نذار پشه ها خوب لیست بزنن و برن سر غذای بعدی ،‌بزار مردا توی خماریش بمونن هیکلت چه اندازه ایه ، تو حسرت این بمونن که موهات سیاهه یا فره و یا... اصلا کیف خانم بودن اینه که ناز ت رو بکشن محل نذاری نه اینکه بگی من مفت مفتم هر کی می خاد بیاد حظ منو ببره...
خیلی کم هم به جر و بحث می کشه چون من آروم و خواهرانه حرف می زنم اونایی هم که بهم می پرن فقط می کن بتوچه دوست دارم یا اینکه خودم می دونم به تو ربطی نداره اما من حرفم رو ادامه می دم چون خودم همینطور بودم و حالا باید بگم که خودم با حرف های یه معلم بسیجی عزیز توی حرم امام رضا عوض شدم
یار امام زمان باشین
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا

  • علی پورشاه آبادی
  • سلام علیکم
    یک دلیل برای این که موسیقی با صدای زن حرام است:
    وقتی شما محصول یک نفر را نخری و او را تحریم کنی دیگر به کار خود ادامه نمی دهد چون خوانندگی زن باعث فساد می شود به همین دلیل اسلام از این طرف هم گوش دادن به موسیقی زن را حرام کرده که کار و کاسبی زنان آواز خوان کساد باشد
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام برادر خدا قوت. من هم یکی از راهکارهای خودم رو میگم تو ثوابش شریک شم. در تاکسی وقتی میگم می شه رادیو رو روشن کنی خیلی بهتر تاثیر گذاشته .
    ممکنه خیلیا عقیده مذهبی نداشته باشند.به نظرم بهتره از دره قانون هم وارد بشیم.هم حجاب قانون کشوره و هم تا جاییکه می دونم،امر به معروف و نهی از منکر.
  • علی سجاد موحد
  • "خانم حواستون نبوده روسریتون خیلی اومده عقب"

    ؟؟؟؟!!!

    خیلی اومده عقب؟ یه جوریه انگار کمی عقب بیاد جایزه نعوذبالله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی