واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

بنده در صحبت با یکی از آقایان گفتم ما برای اینکار بهتر از این عده ای که جمع شده اند در محیط آخوندی نداریم و من بهتر از اینها سراغ ندارم و الحمدالله بهترین ها جمع هستند در اینجا من باید چند چیز را عرض کنم:

 

ادامه بیانات در ادامه مطلب (حتما بخوانید!!)

یکی اینکه شما بر طبق همین حسن ظنی که هست عمل کنید یعنی واقعا به بهترین وجه عمل کنید مبادا اشتباه کنید این نکته مهمی است یک کار ظریفی است سعی کنید این کار را به بهترین وجه و هوشمندانه ترین (واقعا هوشمندی و تجربه هایتان را به کار بگیرید و کار را اساس تلقی کنید صرف وفاداری و اخلاصی که فرمودند و واقعا هم در شما هست ، کافی نیست) علاوه بر این باید اضافه کنید هوشمندی و تدبیر و عقل را که بحمدالله آن هم در شما هست . در این کار باید این را رعایت کنید.

نکته دوم اینکه شما ستاد امر به معروف و نهی از منکر نباشید، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر باید باشید ستاد امر به معروف یعنی اینکه امر به معروف مملکت یک جا کار ستادی بر روی آن می شود مگر می شود شما چنین کاری را بکنید؟ امر به معروف متعلق به همه مردم است مگر می شود یک ستاد ده نفری بنشیند سازماندهی ستاد امر به معروف در سطح کشور را بکند؟ اینکه اصلاً امکان ندارد شما یک کار دیگری را به عهده بگیرید نخواهید مباشرتاً امر به معروف و نهی از منکر کنید شما بخواهید امر به معروف را در جامعه احیا کنید این آن است که من خواستم بارها به طور مکرر گفته ام و متاسفانه به گوش افراد هم این حرف نمی رود من میگویم مردم باید این روحیه را پیدا کنند مردم همانطور که نماز را واجب می دانند باید امر به معروف را واجب بدانند باید این به مردم تفهیم شود که: لتأمرون بالمعروف و لتنهون عن المنکر اولیسلطن الله علیکم شرارکم. این باید به مردم تفهیم شود همانطور که در جنگ متوجه شدند که جنگ برایشان لازم است شما اینکار را باید بکنید اساس کار شما احیاء امر به معروف و نهی از منکر است نه مباشرتا سازماندهی امر به معروف و نهی از منکر.

غرضم این است ما باید ببینیم که چه چیز هست که در مقابل سلطه اشرار است آن امر به معروف و نهی از منکر برای ما لازم است این را عرض بکنم در این قضیه و گرچه من در همه کارها معتقدم اگر انسان سیاسی نباشد درست نمی تواند حقایق را بفهمد چون سیاست یک عطر و بوی خاصی است مثل این است که شما یک گلی را میبرید پیش کسی که شامه ندارد او همه چیز را از این گل می فهمد اما یک چیز را نمی فهمد شما هم آن بو را می فهمید شما نمی توانید که بفهمید که او این را نمی فهمد او هم نمی تواند بفهمد که شما یک چیز اضافه از او دارید می فهمید؟ چشمش هم کور نیست که بداند خودش نمی بیند که لمس بکند آدمهایی که شامه ندارند بعضی شان تا آخر عمر نمی فهمند شامه ندارند. می دانید! بعضی ها هستند شامه ندارند تا آخر عمر هم نمی فهند اصلا نمی دانند یک چیزی کم دارند می بینید که می گویند بوی خوبی، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست یک چنین چیزی است یک حقیقتی در یک پدیده بوجود می آید آن آدم که بینش سیاسی دارد می بیند اصلا نمی شود به آن که بینش سیاسی ندارد نشانش بدهد هر کار هم می کند نمی بینید ما سر یک قضیه ای با یک آقای محترمی بحث می کردیم من دیدم واضح ترین امور را به او می گویم او ملتفت نیست او هم تعجب می کند که من چرا این حرفها را می زنم و من هم تعجب می کنم که او چرا نمی فهمد. غرض اینکه شما در این قضیه آن درک سیاسی را به کار بگیرید چشم را ببندید و فقط یک شعار نهی از منکر بدهید: “هذا منکر و کل منکر یجب النهی عنه، هذا یجب النهی عنه” قضیه اینجور نیست باید نگاه کنید ببینید کدام منکر باید نهی بشود کدام منکر حالا باید نهی شود کدام منکر واقعا منکر خطرناکی برای ما است.

نکته سوم این است که امر به معروف در شرع مقدس اسلام همانطور که می دانید سه مرحله دارد. یک مرحله، مرحله قلبی است (حالا این هم بد نیست که ما اینجا بگوئیم، بعضی ها میگویند امر قلبی که امر و نهی نیست اشکال رایج و واضحی است و به نظر ما اشکال ناواردی است) وقتی که شما گناه را می بینید در مرحله امر و نهی قلبی از شما نخواستند که گناه را نکنید، نکردن که نکردن است این که امر و نهی نیست می خواهند شما دائماً در قلبتان حدیث نفس کنید به آن طرف (لا تفعل لاتفعل) منتهی شرایط اجازه نمی دهد که این (لاتفعل) از قلب شما به زبانتان برسد این را می خواهد یعنی همان حالت علو و استعلایی که در آمر و ناهی وجود دارد شرط تحقق امر و نهی آن حالت استعلا و علو است می خواهند این در قلب انسان هم باشد دائماً وقتی شما می بینید کسی معروفی را انجام نمی دهد باید به او بگویید (افعل افعل افعل) در قلب باید دائم این باشد و بجوشد منتهی وقتی انسان می جوشد و شرایط نیست و نمی تواند بگوید اما می خواهد این جوشش درونی و این امر و نهی درونی باشد بنابراین صدق امر و نهی بر همان امر و نهی قلبی هم صدق واقعی و حقیقی است و صدق مجازی نیست منتهی امری است که به تحقق خارجی نمی پیوندد و در قلب است چون امر زبانی هم اول از قلب شروع می شود وقتی شما می گویید (افعل) اول قلب شما می گوید بعد زبان که آلت بیان اراده است می گوید آن اراده منهای زبانش در قلب وجود دارد این مرحله اول است و از مرحله کلام خارج است و بایست این را کاری کنید که همه مردم حداقل این امر و نهی قلبی را داشته باشند بعد به زبانی می رسیم

آنچه که مسئولیت شماست مسئله زبانی است یعنی شما باید کاری کنید که مردم امر و نهی زبانی را که مهمترین عامل که حتی از جهاد بالاتر است یعنی حتی تأثیرش از جهادی که توپ و تفنگ و بمب اتم است بیشتر است اگر انجام بگیرد و تحقق پیدا کند منتهی مردم که امتحان نمی کنند یکبار امتحان کنند تا ببینند اگر نشد.

من عرض می کنم مثلاً الان آمریکا (از آمریکا بالاتر، قدرتمندتر، مستکبرتر، طاغی تر) اگر همه مسلمانان عالم تصمیم بگیرند که هر مسلمانی در ماه یکبار به آمریکا بگوید نکن، آمریکا را می شکنند کاری که با بمب اتم نمی شود با این کار می شود. زبانی، یدی هم نمی خواهد همه مردم مسلمان هرکس که مکلف است در تمام دنیای اسلام، شما حالا این را در گناهان داخل جامعه بیاورید. یک آقایی دارد یک حرکت خلاف انجام می دهد کسی از پهلویش رد شود و بگوید (عصبانیت و تهدید به عمل هم لازم نیست) آقا این کار شما خلاف است نکنید، و رد شود او ممکن است دنبالش کند، این برود.

جوان های ما دلشان می خواهد که وقتی ما گفتیم امر به معروف کنید یک خنجر به دستشان بدهیم بگوییم اگر نشد بزن! در حالیکه این زدن یک کار دیگری است اصلا من اینکار را از تو خواسته ام؟ من مرحله دوم را که زبانی است از تو می خواهم اگر همین کار انجام بگیرد و شما بتوانید به مردم تفهیم کنید که اگر کار خلافی دیدند بگویند “آقا نکن” و بروند، ده نفر بگویند “نکن” و بروند اگر کسی طاقت پیدا کرد این خلاف را دوباره انجام دهد، نمی تواند بکند

اینکه می بینید وقتی شما دو یا سه بار گفتید نکن او عصبانی می شود و می آید یقه شما را می گیرد پیداست که این ضربه شکننده است اگر شکننده نبود عصبانیت نداشت می گفتی نکن او هم نگاهی می کرد و محل نمی گذاشت شما می دانید وقتی چند بار تکرار شد “نکن نکن نکن” این یک دفعه می خواهد منفجر بشود.

خدای متعال در زبان این اثر را قرار داده است. در امر و نهی این اثر را قرار داده است ما چرا این حکمت الهی را درک نمی کنیم و حاضر نیستیم از این ابزار عظیم الهی استفاده کنیم بکنید تا ببینیم می شود یا نمی شود. خدای متعال آن آیات را خلاف که نفرموده است یا همین روایت را که از نهج البلاغه خواندیم واقعاً اگر چنانچه بکنید تمام قوام عدل و حق در عالم برقرار می شود.

مرحله سوم آن است که آیین نامه اش را ایشان اشاره کرده اند و من دیروز تصویب کردم و ابلاغ شد. آیین نامه خوبی هم است منتهی آن کار شما نیست آن کار بسیج است اگر آیه «ولتکن منکم امه» را تبعیضیه بگیریم او همان بعضا که «ولتکن منکم امه» که آنها باید در همه مراحلش و حتی در مرحله سومش که مرحله ید است امر به معروف کنند آنها مرحله ید هستند منتهی من در آیین نامه اضافه کردم که آن گروهی که مرحله سوم را انجام می دهند موظفند پشتیبان مرحله دومی ها هم باشند یعنی اگر چنانچه کسی آمر و ناهی بود سر و کارش با کلانتری و غیره افتاد این بسیجی برود و با آن قوه ضابطیت قضایی که قانون به بسیج داده است از او حمایت کند پس بنابراین، این سه مرحله ای را که وجود دارد شما باید اینها را احیاء کنید و عمده و اساس قضیه و از همه مهم تر مرحله دوم است که می تواند همه اوضاع و احوال را به کل منقلب کند.

نکته آخر که می خواهم عرض کنم (وقت نیست مطالب زیاد هست و شماها هم جوری هستید که وقتی آدم چشمش می افتد دلش می خواهد که با شما صحبت کند واقعاً شوق آفرین هستید و این قضیه هم که خودش فی نفسه شوق آفرین است) این قضیه امر به معروف یک جهتی دارد که حالا این هم اشاره به قسمتی از بیانات آقای جنتی است که فرمودند کجاها بکنیم و کجاها نکنیم در همین بیان نهج البلاغه که میفرماید: لتامرن بالمعروف و لتنهون عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم یعنی جهت امر به معروف و نهی از منکر ضد سلطه اشرار است این معنایش این است یعنی اگر این کار را نکردی آن می شود یعنی این دو عدل هم هستند یعنی اگر کردید سلطه اشرار واقع نخواهد شد، اگر نکردید سلطه اشرار واقع خواهد شد پس معنیش چیست؟ معنایش این است که این امر و نهی باید در جهت مقابل سلطه اشرار باشد حالا شما نگاه کنید و ببینید که سلطه اشرار کجاست؟

سوال آقای جنتی: این حمایت قضایی اگر کوتاه بیایند در قضیه واقعا موجب دلسردی می شود.

جواب: آنها حمایت قضایی شان مال مرحله سوم است مرحله دوم اصلا شما اسم قضایی را نیاورید، بگوئید: آقا بگو نکن و برو، از این که بالاتر نمی شود ناهی از منکر بگوید نکن و برود منتهی صد نفر بگویند و بروند اگر او از آن طرف فرار نکرد هرچه خواستند به من بگویند چرا می ایستد می گوید نکن و دست به یقه می شود آن دست به یقه مرحله سوم است ما آن را از اینها نخواستیم شما مقید باشید نشود ما بسیج را معین کردیم برای خاطر همین کار آن بسیج ضابط قضایی است کارش هم حجت است و هر کار هم بکند در پرونده می آید و مراجعه کنند. چرا خودشان می کنند؟

  • مشکات

نظرات  (۱)

  • تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
  • سلام
    بهتر بود تاریخ سخنرانی رو هم ذکر کنید چه ماه و روزی.
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام علیکم
    1372/03/31

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی