واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۲۲ مطلب در تیر ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۸
تیر

منتخبی از کتب جهاد با نفس ، المراقبات، بحار الانوار و مفاتیح الجنان

در مورد فضیلت ماه رمضان ، افزایش معرفت نسبت به این ماه و اعمال مشترکه ی ماه

دریافت فایل
عنوان: توشه رمضان
سایز: 403 کیلوبایت
توضیحات: منتخب کتب

۲۸
تیر

زمان: جمعه، 30تیر، ساعت 16:30

مکان: مترو 15 خرداد، تقاطع خیابانهای 15 خرداد و ناصرخسرو، جلوخان شمالی مسجد امام خمینی(ره)، مدرسه علمیه مشکات (صدر)


ضمنا بعد از برگزاری جلسه، در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور پیدا خواهیم کرد.

۲۶
تیر

صوت و متن بیانات

حضرت استاد جاودان مد ظلّه العالی

در گردهمایی بزرگ طلاب و دانشجویان جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر

دریافت فایل صوتی
عنوان: بیانات حاج آقا جاودان
سایز: 6.46 مگابایت
توضیحات: شنبه، 24تیر 91

دریافت فایل متنی
عنوان: بیانات حاج آقا جاودان
سایز: 35.6 کیلوبایت
توضیحات: شنبه، 24تیر 91

۲۶
تیر
۲۵
تیر

متن بیانات

حضرت استاد جاودان مد ظلّه العالی

گردهمایی بزرگ طلاب و دانشجویان جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر


دریافت فایل
عنوان: بیانات حاج آقا
سایز: 28 کیلوبایت
توضیحات: شنبه، 24تیر 91

۲۵
تیر

برگه رو بروشور شماره 1

دریافت فایل
عنوان: برگه رو بروشور شماره 1
سایز: 355 کیلوبایت
توضیحات: گزیده ای از بیانات امام خامنه ای

برگه پشت بروشور شماره 1

دریافت فایل
عنوان: برگه پشت بروشور شماره 1
سایز: 384 کیلوبایت
توضیحات: گزیده ای از بیانات امام خامنه ای


دوستانی که مایل به احیای امر به معروف و نهی از منکر در محل زندگی و فعالیت خود هستند،

می توانند فایل عکس بروشور بالا را دریافت و در محل خود منتشر نمایند.

۲۵
تیر

لبیک به دعوت ولی

دریافت فایل
عنوان: لبیک به دعوت ولی
سایز: 213 کیلوبایت
توضیحات: امام خامنه ای: چندى پیش گفتم: «همه امر به‏ معروف‏ و نهى از منکر کنند.» الآن هم عرض مى‏کنم: نهى از منکر کنید. این، واجب است.

۲۴
تیر

یکى از عواملى که در جامعه از بدیها جلوگیرى مى‌کند، نهى از منکر و منکر ساختن منکر است. نگذاریم «منکر» «معروف» و «معروف» «منکر» شود. نهى از منکر کردن، مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را مى‌کنى؟ این چه حرکت بدى است که انجام مى‌دهى؟ یک نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخره طرف مجبور مى‌شود ترک کند؛ یعنى اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب مى‌گردد. من همین امر به معروف و نهى از منکر زبانى را - ولو به شکل خیلى راحت و آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایى - واقعاً یکى از معجزات اسلام مى‌دانم. مثلاً یک نفر کار خلافى مى‌کند، مى‌گویند آقا شما این کار را نباید مى‌کردى. این مطلب را بگو و برو. مى‌گوید او برمى‌گردد دو تا فحش به من مى‌دهد. خیلى خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ براى خاطر امر خدا تحمّل کنید. اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمى‌کردى؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایش کمتر از آنى است که با نفر اوّل کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین‌طور. بنابراین، اگر نهى از منکر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال مى‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ نهى از منکر واقعاً معجزه مى‌کند. فقط هم زبانى؛ یدیش در اختیار حکومت است؛ یعنى اگر جایى باید با گناهکار به صورت یدى و مجازاتى برخورد کنند، فقط دستگاههایى از حکومت هستند که مسؤول این کارند؛ مردم نباید بکنند. اما زبانى چرا؛ خیلى هم اثر دارد.

4/12/1377، بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی

۲۴
تیر

گردهمایی بزرگ طلاب و دانشجویان جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر


با هدایت، رهنمود و سخنرانی حضرت استاد جاودان مد ظلّه العالی



شنبه، 24 تیر 91، ساعت 17:45

خیابان مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه مولوی، روبروی بازار سید اسماعیل(ع)، کوچه شهید بالاگر، کوچه صادقی، حسینیه شیخ مرتضی زاهد (ره)


۲۴
تیر
۲۱
تیر

بیانات امام خامنه ای

دریافت فایل عکس کارت
عنوان: بیانات امام خامنه ای
سایز: 150 کیلوبایت
توضیحات: شماره 2

۲۱
تیر

کارت صحبت آقا

دریافت فایل عکس کارت
عنوان: کارت صحبت آقا
سایز: 220 کیلوبایت

۲۰
تیر
.س ١٠٦٨ : امر و نهی‌ زنانی‌ که حجاب کامل ندارند، چه حکمی‌ دارد، و در صورتی‌ که انسان هنگام نهی‌ زبانی‌ از تحریک شهوت خود بترسد، چه حکمی‌ دارد؟

 ج: نهی‌ از منکر متوقف بر نگاه با ریبه به زن نامحرم نیست، و بر هر مکلفی‌ واجب است که از حرام اجتناب کند، بخصوص زمانی‌ که مبادرت به انجام فریضه نهی‌ از منکر می‌ کند.

س ١٠٦٢ : گاهی‌ در اثنای‌ امر به معروف و نهی‌ از منکر مواردی‌ پیش می‌ آید که شخص گناهگار بر اثر عدم آگاهی‌ از واجبات و احکام اسلامی‌، با نهی‌ از منکر، نسبت به اسلام بدبین می‌شود، و اگر هم او را به حال خود رها کنیم، زمینه فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم می‌ کند، تکلیف ما در این موارد چیست؟

 ج: امر به معروف و نهی‌ از منکر با رعایت شرائط آن یک تکلیف شرعی‌ عمومی‌ برای‌ حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و مجرّد توهم اینکه موجب بدبینی‌ فاعل منکر یا بعضی‌ از مردم نسبت به اسلام می‌ گردد، باعث نمی‌ شود

س ١٠٦٠ : اگر در بعضی‌ از محیطهای‌ دانشگاهی‌ معروف ترک شود و معصیت رواج پیدا کند و شرائط امر به معروف و نهی‌ از منکر هم وجود داشته باشد و امر کننده به معروف و نهی‌ کننده از منکر شخصی‌ مجرّد باشد که هنوز ازدواج نکرده است آیا به خاطر مجرّد بودن، امر به معروف و نهی‌ از منکر از او ساقط م ی‌ شود یا خیر؟

 ج : اگر موضوع و شرائط امر به معروف و نهی‌ از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی‌ و وظیفه واجب اجتماعی‌ و انسانی‌ همه مکلفین است، و حالت های‌ مختلف مکلّف مانند مجرّد یا متأهل بودن در آن تاثیر ندارد، و به صرف اینکه مکلّف مجرد است، تکلیف از او ساقط نمی‌ شود.

س ١٠٥٣ : اگر امر به معروف و نهی‌ از منکر مستلزم بی‌ آبروئی‌ کسی‌ که واجب را تر ک کرده و یا فعل حرام را به جا آورده باشد، و موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حکمی‌ دارد؟

 ج: اگر در امر به معروف و نهی‌ از منکر، شرائط و آداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشکال ندارد.

س ١٠٨٦ : بعضی‌ از برادران برای‌ امر به معروف و نهی‌ از منکر و نصیحت و ارشاد به مکانهائی‌ می‌ روند که ممکن است زنان بی‌ حجاب در آنجا حضور داشته باشند، آیا از آنجا که برای‌ امر به معروف به آنجا رفته اند، نگاه کردن به زنهای‌ بی‌ حجاب برای‌ آنان جایز است؟

 ج: نگاهِ اول اگر بدون قصد باشد، اشکال ندارد، ولی‌ نگاه عمدی‌ به غیر از صورت و دست ها تا مچ جایز نیست، هر چند به قصد امر به معروف باشد.

 

۲۰
تیر

یکی از بهانه هایی که خیلی ها به خاطر اون امر به معروف نمی کنن اینه: آخه دعوا میشه.

بهترین راه کار برای جلوگیری از این مشکل اینه: به حرف آقا گوش بدیم.

*******

نگویید به من چه؛ او هم نمى ‏تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید.

بعضى خیال مى‏کنند تا منکرى دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحى داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلى کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کارى نمى ‏کند.

امام خامنه ای

*******

یکی از بهترین راهکارها همینه که اگر طرف مقابل نهی از منکر شما را نپذیرفت و احیانا جوابی داد که احیانا مناسب نبود، شما بزگوارانه بگذرید. بسیاری از دعواها به خاطر این بوده که ناهی از منکر هم در جواب او جوابی داده و .....

 

 

۲۰
تیر

امر باشد، نه خواهش و تضرع و تقاضا و التماس

طرف امر به‏ معروف‏ و نهى از منکر فقط طبقه‏ى عامه‏ى مردم نیستند؛ حتى اگر در سطوح بالا هم هستند، شما باید به او امر کنید؛ نه اینکه از او خواهش کنید؛ باید بگویید: آقا! نکن؛ این کار یا این حرف درست نیست. امر و نهى باید با حالت استعلاء باشد. البته این استعلاء معنایش این نیست که آمران حتماً باید بالاتر از مأموران، و ناهیان بالاتر از منهیان باشند؛ نه، روح و مدل امر به‏ معروف‏، مدل امر و نهى است؛ مدل خواهش و تقاضا و تضرّع نیست. نمى‏شود گفت که خواهش مى‏کنم شما این اشتباه را نکنید؛ نه، باید گفت آقا! این اشتباه را نکن؛ چرا اشتباه مى‏کنى؟ طرف، هرکسى هست بنده که طلبه‏ى حقیرى هستم از بنده مهم‏تر هم باشد، او هم مخاطب امر به‏ معروف‏ و نهى از منکر قرار مى‏گیرد.

با رفق و مدارا

در خصوص امر به‏ معروف‏ و نهى از منکر حدیثى دیدم که از جمله چیزهایى که براى آمر به معروف و ناهى از منکر ذکر مى‏کند، رفیق فیما یأمر و رفیق فیما ینهى (34) بود. آن جایى که جاى رفق است که غالب جاها هم از این قبیل است انسان باید با «رفق» عمل کند؛ براى اینکه بتواند با محبّت آن حقایق را در دلها و در ذهنها جا بدهد و جایگزین کند. تبلیغ براى این است؛ براى زنده کردن احکام الهى و اسلامى است.

لازم نیست یک سخنرانی بکنید، یک کلمه

حرف بزنید، بگویید؛ یک‏کلمه بیشتر هم نمى‏خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانى بکنید. کسى که مى‏بینید خلافى را مرتکب مى‏شود دروغ، غیبت، تهمت، کین‏ورزى نسبت به برادر مؤمن، بى‏اعتنایى به محرّمات دین، بى‏اعتنایى به مقدسات، اهانت به پذیرفته‏هاى ایمانى مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت یک کلمه‏ى آسان بیشتر نمى‏خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است، نکنید؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید.

در هرجایى که هستند، اگر خلافى را دیدند، به خلاف‏کار بگویند: این، از نظر اسلام خلاف است؛ چرا انجام مى‏دهى؟ گفتن همین یک‏کلمه مؤثر است. اگر زبانهاى گوناگون و نفَسهاى مختلف گناه را تذکر بدهند، گناهکار به طور غالب از گناه و تخلف دست خواهد کشید؛

اصلا لازم نیست، زبان گزنده باشد

منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. اصلًا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک‏کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟

 

 

۱۸
تیر

بنابراین اوّلین فایده‏ ى امر به معروف و نهى از منکر همین است که نیکى و بدى، همچنان نیکى و بدى بماند.

از طرف دیگر، وقتى در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسى که در رأس جامعه قرار دارد و مى‏خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکى سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنى نخواهد توانست، یا به آسانى نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه‏ ى فراوان این کار را انجام دهد.

 یکى از موجبات ناکامى تلاشهاى امیر مؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه‏ ى این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.

روایتى که مى‏خوانم، روایتِ تکان‏دهنده و عجیبى است. مى‏ فرماید: «لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنکر او لیسلّطنّ الله علیکم شرارکم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم»؛ باید امر به معروف و نهى از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‏ ها را بر شما مسلّط مى‏ کند؛ یعنى زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه‏اى که امیر المؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهى مى‏کرد و در مسجدش خطبه مى ‏خواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهى از منکر، به مرور به جایى رسید که حَجّاج بن یوسف ثقفى آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد!

 

۱۴
تیر
۱۴
تیر
۱۲
تیر

جوانان در محیط خودشان، امر به‏ معروف‏ و نهى از منکر کنند. چرا این واجب امر به‏ معروف‏، امر به کارهاى خوب در جامعه‏ ى اسلامى هنوز اقامه نشده است؟

نگویید به من چه؛ او هم نمى ‏تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید.

بعضى خیال مى ‏کنند تا منکرى دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحى داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلى کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کارى نمى ‏کند.

بعضى جوانان به ما نامه مى ‏نویسند که اجازه بدهید ما با این تظاهرات منکراتى، مقابله و مبارزه کنیم. خیلى خوب، مقابله بکنید؛ اما چطور؟ بریزید، طرف مقابل را تکه پاره کنید؟! نه، این نیست. حرف بزنید، بگویید؛ یک‏ کلمه بیشتر هم نمى ‏خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانى بکنید. کسى که مى بینید خلافى را مرتکب مى‏شود دروغ، غیبت، تهمت، کین‏ ورزى نسبت به برادر مؤمن، بى‏اعتنایى به محرّمات دین، بى‏اعتنایى به مقدسات، اهانت به پذیرفته‏هاى ایمانى مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت یک کلمه ‏ى آسان بیشتر نمى ‏خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است، نکنید؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد.

شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید.

امام خامنه ای ، سال 1370

۱۲
تیر

گفتن گناه به گناهکار با زبان خوش و با لحن مناسب و در جایى هم با زبان تند- در مواردى که مفسده‏ی اى به وجود نیاید- گناه را در جامعه کم خواهد کرد و به ضعف و انزوا خواهد انداخت. چرا ما از این موضوع غافلیم؟ همه‏ى آحاد مردم، در محیط کسب و خانه و جمع دوستان و در محیط درس و دانشگاه و کلًا در هرجایى که هستند، اگر خلافى را دیدند، به خلاف‏کار بگویند: این، از نظر اسلام خلاف است؛ چرا انجام مى ‏دهى؟ گفتن همین یک‏ کلمه مؤثر است. اگر زبانهاى گوناگون و نفَسهاى مختلف گناه را تذکر بدهند، گناهکار به طور غالب از گناه و تخلف دست خواهد کشید؛ چه این تخلف، تخلف شرعى و چه تخلف از قوانین باشد.

امام خامنه ای، سال 1368