واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۷
آذر

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتی‏ کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتیهِمْ کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ (163) وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدیداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‏ رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (164) فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ (165) فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ (166)

یکی از تکالیف یهودیان این بود که روز شنبه برایشان صید حرام بود. خدا این ها را امتحان کرد: «اِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لایَسْبِتُونَ لا تَأْتیهِم» 1گروهى از یهود کنار دریا یا رودخانه اى زندگى مى‌کردند، روز شنبه ماهى ها به کنار ساحل مى‌آمدند و صید آن ها به راحتى ممکن بود، در حالى که روزهاى دیگر این گونه نبود؛ از آن طرف، روز شنبه هم صید کردن حرام بود. سرانجام بعضى از ایشان طاقت نیاورده، به این صورت حیله اى زدند که کنار ساحل حوضچه هایى کندند؛ روز شنبه راه حوضچه ها را باز مى‌کردند، زمانى که آب رودخانه همراه با ماهى ها داخل حوضچه ها مى‌شد جلوى آب را مى‌بستند. روز یکشنبه ماهى ها را صید مى‌کردند. خدا به سبب این کار، آن ها را مسخ کرد، «فَلَمّا عَتَوا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئین» خدا ایشان را مسخ نموده به میمون تبدیل کرد؛

همه این افراد کسانى نبودند که روز شنبه بر خلاف نهى خداوند ماهى صید مى‌کردند. گروهى نیز از کسانى که صید نمى‌کردند به عذاب گرفتار آمدند و مسخ شدند. این قوم سه دسته بودند: دسته اول روز شنبه صید مى‌کردند، دسته دیگر صید نمى‌کردند ولى دسته اول را نیز نهى نکرده و متعرض آن ها نمى‌شدند، دسته سوم نه تنها خودشان صید نمى‌کردند، بلکه دیگران را از این کار نهى مى‌کردند و مى‌گفتند چرا صید مى‌کنید، این کار گناه است. دسته دوم که صید نمى‌کردند و متعرض گروه اول هم نمى‌شدند، به آمرین به معروف مى‌گفتند، چه فایده اى دارد که آن ها را از صید نهى مى‌کنید؟ متوجه عرض بنده هستید؟ یعنى این تلقى که چون امر به معروف فایده ندارد، انجام نمى‌دهیم. به کسانى که علیرغم علم به مؤثر نبودن امر به معروف، نسبت به این کار اقدام مى‌کردند، مى‌گفتند چه فایده اى دارد که دائم با آن ها بحث مى‌کنید، آن ها را به حال خود رها کنید، «وَ اِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدیداً قالُوا مَعْذِرَةً اَلى رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُون»2 خدا بنا است ایشان را هلاک کند، پس براى چه آن ها را موعظه مى‌کنید؟ «قالُوا مَعْذِرَةً اَلى رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُون» اول این که ما نزد خدا عذرى داشته باشیم، دیگر این که قطع نداریم که بطور کلى حرف ما مؤثر نباشد، شاید در بین این گروه بعضى تحت تأثیر قرار بگیرند. به هر حال، از بین این قوم که سه گروه بودند، دسته اى که ـ على رغم این که چندان اثرى نداشت ـ از منکر نهى مى‌کردند، نجات یافتند، دو دسته دیگر به عذاب مبتلا و به بوزینه تبدیل شدند.[1]



[1] آیت الله مصباح یزدی، کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص164

۱۶
آذر

آوای انتظار امر به معروف و نهی از منکر برای همراه اول آماده شد:

مراحل فعالسازی:

تماس با شماره 9990

انتخاب شماره: 3

انتخاب شماره: 3

انتخاب شماره: 1

انتخاب کد مورد نظر (مثلا:30924(

زدن # (مربع)

کدهای موجود:

30918

30920

30921

30923

30924

30925

30927

 

۱۶
آذر

بسم الله الرحمن الرحیم

سوار مترو شدم، مقصد شهر ری است، مقصد زیارت سید الکریم است، به قول عمو نجف مقصد شابدلعظیم است.

برای توی راه و رسیدن به مقصد، کتاب الف را انتخاب کردم که بخوانم، بریده هایی از کلام وحی در بیانات آیت الله جوادی آملی، کتاب کم حجم و پر مطلبی است؛ برای توی راه خیلی گزینه ی خوبی است، مطالبش تکه تکه و پر محتواست. قطار که آمد بلافاصله سوار شدم و روبه روی صندلی ها ایستادم و لوله ی گاز درون قطار را مستمسک قرار داده، کتاب را از کیفم خارج کردم و مشغول مطالعه شدم:

صفحه ی 17 کتاب مطلبی با عنوان «خلع سلاحش کنید» آمد:

انبیاء بیش از هر چیزی سعی کردند که یاد خدا را در دلها احیاء کنند؛ این یاد خدا مقدم بر هر چیز است، مقدم بر یاد خود انس...

صدای صحبت بلند بلند یک نفر از صندلی های عقب تمرکزم را به هم ریخت، داشت بلند بلند میگفت: برو بابا تو هم همش از این فکرها میکنی، آره اصلا آره با اون بودم، اَه...

ادامه دادم:

این یاد خدا مقدم بر هر چیز است، مقدم بر یاد خود انسان هم هست. چون خدا به ما از خو...

دوباره صدای پسر حواسم را پرت کرد: بابا به خدا خواهر دوستم بود، من اصلا اونو نمیشناسم، من رفته بودم خونه ی رضا خواهرش هم اونجا بود؛ همین.

۱۶
آذر

بسم الله

آن زمان که علی علیه السلام بر فراز منبر کوفه خطاب به کوفیان فرمود: «ای مردمان، امر به معروف و نهی از منکر را بپادارید تا مبادا شرورانتان بر شما تسلط یابند و نیکانتان جواب داده نشوند.[1]» کوفیان درجه اهمیت این کلام را درک نکردند، اما همان دم میشد اضطراب را در نگاه علی علیه السلام نگاره کرد. اضطراب از این که کوفیان این فریضه مهم را ترک کنند و همین شهر را قتلگاه و اسارتگاه آل علی علیه السلام کنند.

سالها گذشت و کوفیان به نماز و روزه و کسب و کار خود مشغول بودند در حالیکه آن اصل مهم را از یاد برده بودند. اصلی که امام باقر علیه السام آن را به عنوان برپاکننده ی سایر واجبات معرفی می کنند (بها تقام الفرائض)[2]. کوفیان در ظاهر زندگی مسلمانانه ای داشتند و به ندای حسین علیه السلام که فرمود: «آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل خودداری نمی گردد؟[3]» توجه نکردند تا اینکه در یک روز تاریک با فریاد شیرزنی که قافله سالار کاروان نور بود از خواب زمستانی خود بیدار شدند. (ای اهل کوفه، اهل نیرنگ و غدر و ...)

آری راز نفرت انگیز بودن کوفیان بی توجهی به اصل مهم و اساسی امر به معروف و نهی از منکر بود. کوفیان بی توجه نسبت به ولی زمان خود، اراذل خود را از کارهای بد و دشمنی با ولی نهی نکردند و یکدیگر را به کارهای خوب و حمایت و جانثاری در راه ولایت امر ننمودند.

و شد آن چه که نباید می شد ....



[1]                        تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏6، ص: 176

[2]                        الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 56

[3] بحار الانوار، جلد 75، صفحه 116

۱۶
آذر
۱۵
آذر

 

  راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه ی

 امر به معـــروف و نهی از منــکر

 جلد کتاب

ناشر: خیزش نو

آدرس ناشر: تهران، خیابان حافظ، پایین تر از طالقانی، خیابان رشت، پلاک 67

برای تهیه کتاب، با شماره های

 

09125086844

 

مرکز پخش:    66977580-021 (پنج خط)

تماس حاصل فرمائید.

دریافت فایل جدیدتر کتاب
حجم: 1.81 مگابایت