واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸
تیر

قرآن:
 «کسانى که مردم به آنان گفتند که مردم براى جنگ با شما فراهم آمده‏اند، از آنها بترسید، پس این سخن بر ایمانشان بیفزود و گفتند خدا ما را بسنده است و نیکو یاورى است او».

حدیث:
12919. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مبادا کسى از شما در جایى که پاى امرى از خدا در میان است و باید سخن بگوید، با سکوت کردن، خود را کوچک کند؛ زیرا [فرداى قیامت‏] نمى‏تواند بگوید: خدایا! از مردم ترسیدم. چون خداوند جواب مى‏دهد: سزاوارتر آن بود که از من بترسى.
12920. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مبادا بفهمم که فردى از شما دانش (اطلاعاتى) داشته باشد و از ترس مردم آن را کتمان کند.
12921. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر گاه دیدى امّت من از این که به ستمگر بگویند: تو ستمگرى، مى‏هراسند، فاتحه آنها خوانده شده است.
12922. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: ترس از مردم مانع از آن نشود که فردى از شما، هرگاه حقّى را ببیند یا بشنود، به زبان بیاورد.
12923. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هان! مبادا ترس از مردم مانع از آن شود که فردى از شما حق را ببیند و نگوید. [که حق گویى‏] نه اجلى را نزدیک مى‏کند و نه روزیى را دور مى‏گرداند.
12924. الترغیب و الترهیب: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هیچ یک از شما نباید خود را کوچک کند. عرض کردند: اى رسول خدا! چگونه کسى از ما خود را کوچک مى‏کند؟ فرمود:
به این ترتیب که در جایى خود را موظّف به سخن گفتن بداند و چیزى نگوید. خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت به او مى‏فرماید: چه چیز مانع از آن شد که درباره فلان و بهمان چیز سخنى نگویى؟ عرض مى‏کند: ترس از مردم! خداوند مى‏فرماید: سزاوارتر آن بود که از من مى‏ترسیدى.

 

۲۸
تیر

الکتاب:
الَّذِینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیمانا وَ قالُوا حَسْبُنا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ».

 آل عمران: 173.

الحدیث:
12919. رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: لا یُحَقِّرَنَّ أحَدُکُم نَفسَهُ أن یَرى أمرا للّهِ تَعالى فیهِ مَقالٌ، فلا یَقولَ: یا رَبِّ، خَشیَةَ النّاسِ! فیَقولَ: فإیّایَ کُنتَ أحَقَّ أن تَخشى.

کنز العمّال: 5534.
12920. عنه صلى الله علیه و آله: لا أعرِفَنَّ رَجُلًا مِنکُم عَلِمَ عِلما فکَتَمَهُ فَرَقا مِنَ النّاسِ.

کنز العمّال: 29152، 29532.

12921. عنه صلى الله علیه و آله: إذا رَأیتَ امَّتی تَهابُ الظّالِمَ أن تَقولَ لَهُ: إنَّکَ ظالِمٌ، فقَد تُوُدِّعَ مِنهُم.

کنز العمّال: 5540.

12922. عنه صلى الله علیه و آله: لا یَمنَعَنَّ أحَدَکُم هَیبَةُ النّاسِ أن یَقولَ الحَقَّ إذا رَآهُ أو سَمِعَهُ.

کنز العمّال: 5567.

12923. عنه صلى الله علیه و آله: ألا لا یَمنَعَنَّ أحَدَکُم هَیبَةُ النّاسِ أن یَقولَ الحَقَّ إذا رَآهُ أن یَذَّکَّرَ بِعِظَمِ اللّهِ، لا یُقَرِّبُ مِن أجَلٍ و لا یُبعِدُ مِن رِزقٍ.

کنز العمّال: 5570.

12924. الترغیب و الترهیب: قال رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله: لا یُحَقِّرَنَّ أحَدُکُم نَفسَهُ. قالوا: یا رَسولَ اللّهِ،
و کَیفَ یُحَقِّرُ أحَدُنا نَفسَهُ؟ قالَ: یَرى أنَّ عَلَیهِ مَقالًا، ثُمّ لا یَقولُ فیهِ، فیَقولُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ یَومَ القِیامَةِ: ما مَنَعَکَ أن تَقولَ فی کَذا و کَذا؟ فیَقولُ: خَشیَةُ النّاسِ! فیَقولُ: فإیّایَ کُنتَ أحَقَّ أن تَخشى.

الترغیب و الترهیب: 3/ 227/ 14.

۲۸
تیر

قرآن:
 «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید! چرا مى‏‌گویید آن چه را که خود عمل نمى‏‌کنید؟ خداوند سخت به خشم مى‏‌آید از این که چیزى بگویید که خود عمل نمى‏‌کنید».
 «آیا شما که کتاب را مى‏‌خوانید، مردم را به نیکى فرمان مى‏‌دهید و خود را از یاد مى‏‌برید؟ چرا اندیشه نمى‏‌کنید؟».
حدیث:
12885. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: روز قیامت مردى را مى‏‌آورند و در دوزخ مى‏‌افکنند و روده‏‌هایش از شکمش بیرون مى‏‌ریزد و در جهنم مانند خر آسیاب مى‏‌چرخد. دوزخیان دور او را مى‏‌گیرند و مى‏‌گویند: فلانى! چه شده است؟ مگر امر به معروف و نهى از منکر نمى‏‌کردى؟ پاسخ مى‏‌دهد: چرا، امر به معروف مى‏‌کردم، اما خود عمل نمى‏‌کردم و نهى از منکر مى‏‌کردم لیکن خودم مرتکب آن مى‏‌شدم.
12886. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: اى پسر مسعود! از آنان مباش که بر مردم سخت مى‏‌گیرند و بر خود آسان. خداوند متعال مى‏‌فرماید: «چرا مى‏‌گویید چیزى را که خود عمل نمى‏‌کنید؟».
12887. امام على علیه السلام: من شأن خود را بالاتر از آن‏ مى‏‌دانم که آنچه را خودم ترک نمى‏‌کنم مردم را از آنها باز دارم، یا به کارى فرمانشان دهم که خود جلوتر به آن عمل نکنم.

12888. امام على علیه السلام: چونان کسى مباش که بى عمل به آخرت امید مى‏‌بندد ... از خلافکارى و گناه باز مى‏‌دارد، اما خود باز نمى‏‌ایستد و به کارهاى خوب فرمان مى‏‌دهد، ولى خود انجام نمى‏‌دهد.
12889. امام على علیه السلام: آشکارترین منافق کسى است که به فرمانبرى از خدا فرمان مى‏‌دهد و خود بدان عمل نمى‏‌کند و از گناه باز مى‏‌دارد و خود از آن باز نمى‏‌ایستد.
12890. امام على علیه السلام: در گمراهى انسان همین بس که مردم را به چیزى فرمان دهد، که خود انجام نمى‏‌دهد و آنها را از چیزى باز دارد که خود باز نمى‏‌ایستد.
12891. امام على علیه السلام: در نادانى انسان همین بس که بر مردم کارهایى را خُرده بگیرد که مانند آنها را خود انجام مى‏‌دهد.
12892. امام على علیه السلام: نفرین خدا بر کسانى که به خوبى فرمان مى‏‌دهند و خود آن را فرو مى‏‌گذارند و بر کسانى که از زشتى باز مى‏‌دارند و خود مرتکب آن مى‏‌شوند.
12893. امام على علیه السلام: بسا کسانى که به کارهاى خوب فرمان مى‏‌دهند و خود بدانها عمل نمى‏‌کنند؛ بسا کسانى که از بدى باز مى‏‌دارند و خود باز نمى‏‌ایستند؛ بسا کسانى که پند مى‏‌دهند و خود پند نمى‏‌پذیرند؛ بسا دانایانى که از دانش خود بهره برنمى‏‌گیرند.

۲۸
تیر

الکتاب:
یا أیُّها الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ* کَبُرَ مَقْتا عِنْدَ اللّهِ أنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ».

الصفّ: 2، 3.
أ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أنْفُسَکُمْ وَ أنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أ فَلا تَعْقِلُونَ».

البقرة: 44.

 

الحدیث:
12885. رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: یُؤتى بِالرَّجُلِ یَومَ القِیامَةِ فیُلقى فی النّارِ، فتَندَلِقُ أقتابُ بَطنِهِ فیَدورُ بِها کما یَدورُ الحِمارُ فی الرَّحى، فیَجتَمِعُ إلَیهِ أهلُ النّارِ فیَقولونَ: یا فُلانُ، ما لَکَ؟ أ لَم تَکُن تَأمُرُ بِالمَعروفِ و تَنهى عَنِ المُنکَرِ؟! فیَقولُ: بَلى کُنتُ آمُرُ بِالمَعروفِ و لا آتیهِ، و أنهى عَنِ المُنکَرِ و آتیهِ.

الترغیب و الترهیب: 3/ 233/ 1.

12886. عنه صلى الله علیه و آله: یَا بنَ مَسعودٍ، لا تَکُنْ مِمَّن یُشَدِّدُ عَلَى النّاسِ و یُخَفِّفُ عَن نَفسِهِ، یَقولُ اللّهُ تَعالى: «لِمَ تَقولونَ ما لا تَفعَلونَ»؟! مکارم الأخلاق: 2/ 361/ 2660.

12887. الإمامُ علیٌّ علیه السلام: إنّی لأَرفَعُ نَفسی أن أنهى‏
النّاسَ عَمّا لَستُ أنتَهی عَنهُ، أو آمُرَهُم بِما لا أسبِقُهُم إلَیهِ بعَمَلی.

غرر الحکم: 3780

12888. عنه علیه السلام: لا تَکُنْ مِمَّن یَرجو الآخِرَةَ بغَیرِ العَمَلِ ... یَنهى و لا یَنتَهی، و یَأمُرُ بِما لا یَأتی.

نهج البلاغة: الحکمة 150.

12889. عنه علیه السلام: أظهَرُ النّاسِ نِفاقا: مَن أمَرَ بِالطّاعَةِ و لَم یَعمَل بِها، و نَهى عَنِ المَعصِیَةِ و لَم یَنتَهِ عَنها.

غرر الحکم: 3214.

12890. عنه علیه السلام: کَفى بِالمَرءِ غَوایَةً أن یَأمُرَ النّاسَ بِما لا یَأتَمِرُ بِهِ، و یَنهاهُم عَمّا لا یَنتَهی عَنهُ.

غرر الحکم: 7072.

12891. عنه علیه السلام: کَفى بِالمَرءِ جَهلًا أن یُنکِرَ عَلَى النّاسِ ما یَأتی مِثلَهُ.

غرر الحکم: 7073.

12892. عنه علیه السلام: لَعَنَ اللّهُ الآمِرینَ بِالمَعروفِ التّارِکینَ لَهُ، و النّاهینَ عَنِ المُنکَرِ العامِلینَ بِهِ.

نهج البلاغة: الخطبة 129.

12893. عنه علیه السلام: رُبَّ آمِرٍ غَیرُ مُؤتَمِرٍ، رُبَّ زاجِرٍ غَیرُ مُزدَجِرٍ، رُبَّ واعِظٍ غَیرُ مُرتَدِعٍ، رُبَّ عالِمٍ غَیرُ مُنتَفِعٍ.

غرر الحکم: 5359، 5360، 5361، 5362.

۲۸
تیر

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ لا یُعَذِّبُ العامَّةَ بِعَمَلِ الخاصَّةِ؛ حتّى تَکونَ العامَّةُ تَستَطیعُ تُغَیِّرُ عَلَى الخاصَّةِ، فإذا لَم تُغَیِّرِ العامَّةُ عَلى الخاصَّةِ عَذَّبَ اللّهُ العامَّةَ و الخاصَّةَ.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: تا زمانى که عموم مردم در صدد تغییر خلافکاریهاى عدّه‏اى خاص برآیند، خداوند عموم را به گناه عدّه‏اى خاص عذاب نمى‏کند. اما اگر عموم مردم در صدد اصلاح آن عدّه خاص برنیایند، خداوند عموم مردم و آن عدّه خاص را عذاب مى‏کند.

کنز العمّال: 5515.

الإمامُ علیٌّ علیه السلام: أیُّها النّاسُ، إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ لا یُعَذِّبُ العامَّةَ بِذَنبِ الخاصَّةِ إذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنکَرِ سِرّا مِن غَیرِ أن تَعلَمَ العامَّةُ، فإذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنکَرِ جِهارا فلَم یُغَیِّرْ ذلکَ العامَّةُ، استَوجَبَ الفَریقانِ العُقوبَةَ مِنَ اللّهِ عَزَّ و جلَّ.

امام على علیه السلام: اى مردم! همانا خداوند متعال عموم مردم را به گناه عدّه‏اى خاص عذاب نمى‏کند، اگر آن عدّه در نهان زشت کارى کنند و عموم از آن آگاه نباشند. اما اگر عدّه‏اى خاص آشکارا گناه کنند و عموم مردم اعتراض ننمایند، در این صورت هر دو دسته سزاوار کیفر خداوند متعال هستند.

بحار الأنوار: 100/ 78/ 34.

بحار الأنوار عن الإمامِ الصّادقِ عَن أبیه علیهما السلام: قالَ رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إنَّ المَعصِیَةَ إذا عَمِلَ بِها العَبدُ سِرّا لَم تَضُرَّ إلّا عامِلَها، و إذا عَمِلَ بِها عَلانِیَةً و لَم یُغَیَّرْ عَلَیهِ أضَرَّتِ العامَّةَ.

قالَ جَعفرُ بنُ مُحمّدٍ علیهما السلام: و ذلکَ أنَّهُ یَذِلُّ بِعَمَلِهِ دینُ اللّهِ، و یَقتَدی بِهِ أهلُ عَداوَةِ اللّهِ.

بحار الأنوار: امام صادق به نقل از پدر بزرگوارش علیهما السلام فرمود: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود اگر آدمى گناه را پنهانى انجام دهد، جز به گنهکار زیان نمى‏زند، ولى اگر آشکارا انجامش دهد و کسى به او اعتراض نکند، زیانش به همگان مى‏رسد.

امام صادق علیه السلام فرمود: علّتش این است که او با گناه آشکار خود، دین خدا را خوار مى‏کند و دشمنان خدا از او سرمشق مى‏گیرند.

بحار الأنوار: 100/ 78/ 35.

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنکَرِ بَینَ أظهُرِهِم لا یُغیِّرونَهُ إلّا أوشَکَ أن یَعُمَّهُمُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ.

امام صادق علیه السلام: هر گاه مردمى در برابر زشت کاریهایى که در میانشان صورت مى‏گیرد دم فرو بندند و آن را تغییر ندهند، زود باشد که خداوند عزّ و جلّ کیفر خود را شامل همه آنان سازد.

بحار الأنوار: 100/ 78/ 36.

۲۸
تیر

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله:

إذا لَم یأمُروا بِمَعروفٍ و لَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ و لَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتی، سَلَّطَ اللّهُ عَلَیهِم شِرارَهُم، فیَدعوا عِندَ ذلکَ خِیارُهُم فلا یُستَجابُ لَهُم.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هرگاه [مردم‏] امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بَدان آنها را بر ایشان مسلّط گرداند، و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود.

الأمالی للصدوق: 385/ 493.

عنه صلى الله علیه و آله:

إذا عَظَّمَت امَّتیَ الدّنیا نُزِعَت مِنها هَیبَةُ الإسلام، و إذا تَرَکَتِ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ حُرِمَت بَرَکَةَ الوَحیِ.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هرگاه دنیا در نظر امّت من بزرگ آید، شکوه اسلام از آنان گرفته شود و هر گاه امر به معروف و نهى از منکر را وا گذارند، از برکت وحى محروم گردند.

کنز العمّال: 6070.

عنه صلى الله علیه و آله:

لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنکَرِ أو لَیَلحِیَنَّکُمُ اللّهُ کما لَحَیْتُ‏ عَصایَ هذِه لِعودٍ فی یَدِهِ.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: باید امر به معروف و نهى از منکر کنید، و گر نه همان گونه که من پوست این چوبدستى خود را کنده‏‌ام، خداوند پوست شما را مى‏‌کَنَد.

 المجازات النبویّة: 353/ 271.