واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸
آذر

النَّهیُ عَنِ استِقلالِ ما یُقَدَّمُ إلَى الضَّیفِ‏

نهى از کم شمردن غذایى که براى میهمان گذاشته مى‏شود

 

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: کَفى بِالمَرءِ إثما أن یَستَقِلَّ ما یُقَرِّبُ إلى إخوانِهِ، و کَفى بِالقَومِ إثما أن یَستَقِلُّوا ما یُقَرِّبُهُ إلَیهِم أخُوهُم.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مرد [میزبان‏] را همین گناه بس که غذایى را که پیش برادران خود مى‏گذارد کم شمارد، و میهمانان را همین گناه بس که آنچه را برادرشان در برابرشان مى‏گذارد کم شمارند.

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: هُلکٌ لِامرئٍ احتَقَرَ لأخیهِ ما حَضَرَهُ، هُلکٌ لامرئٍ احتَقَرَ مِن أخِیهِ ما قَدَّمَ إلَیهِ.

امام صادق علیه السلام: هلاک باد کسى که آنچه را پیش برادرش مى‏گذارد، ناچیز شمارد و هلاک باد کسى که آنچه را برادرش جلو او مى‏گذارد، ناچیز شمارد.

۲۲
آذر
مطابق با فتاوای آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح‌زاده

http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1393/13930921122167284.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر

فهرست اجمالی:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif معنای امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا امر به معروف و نهی از منکر والدین و بزرگترها صحیح است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا یک پسر جوان می‌تواند یک زن جوان را امر به معروف و نهی از منکر کند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا امر به معروف و نهی از منکر باید در ملأ عام باشد یا در خفا؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در مسئله‌ی برهنه شدن در عزاداری، آیا امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وجوب امر به معروف و نهی از منکر نسبت به واجبات دیگر چگونه است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر امر به معروف زبانی جواب ندهد و برخی از نیروهای انتظامی هم کوتاهی کنند، تکلیف چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحله‌ای می‌توانند امر و نهی کنند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کسی که بداخلاق است و نمی‌تواند درست امر به معروف کند، آیا بر او این امر واجب است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا فراگیری یک گناه مثل بدحجابی یا اصلاح صورت، امر به معروف را در آن مورد ساقط می‌کند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif دفعات امر به معروف در یک مورد مشخص تا چند مرتبه باید باشد؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر شخصی مبتلا به گناهی باشد، آیا می‌تواند در آن مورد نهی از منکر کند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif محدوده‌ی امر به معروف چیست و آیا در مستحبات نیز هست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر آمر به معروف بداند مورد تمسخر واقع می‌شود تکلیف چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif با توجه به مقدمات امر به معروف و اینکه عامه‌ی مردم توان آن را ندارند آیا باز واجب است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif با توجه به اینکه اگر امر به معروف ضرر جانی داشته باشد واجب نیست، پس حرکت امام حسین علیه‌السلام چگونه تفسیر می‌شود؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا مطالبه‌ی حق توسط دانشجویان از مسئولین، امر به معروف است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر دختر محجبه‌ای یک دوست بدحجاب دارد و امر به معروف او اثر ندارد، آیا باید با او قطع رابطه کند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا لحن در امر به معروف باید آمرانه باشد یا می‌تواند از الفاظی مثل لطفاً و خواهش می‌کنم استفاده کرد؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا امر به معروف واجب فوری است؟ اگر به تأخیر افتاد و فرد از دسترس خارج شد، تکلیف چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا می‌شود به جای امر به معروف کار تربیتی کرد؟ کدام مقدم است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا امر به معروف فردی که در حریم شخصی خود گناه می‌کند واجب است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا دعوت به تشیع امر به معروف است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر در محل کار کسی رشوه می‌گیرد، گفتن به مسئولین بالاتر، یک معروف است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر شک داریم طرف مقابل جاهل به حکم است یا نه تکلیف امر به معروف هست یا خیر؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif میزان تأثیر امر به معروف و نهی از منکر چقدر باید باشد؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر همسر نسبت به نماز کاهل باشد، تکلیف من چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا امر به معروف و نهی از منکر با حالت خودبرتربینی صحیح است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر بر اثر امر به معروف و نهی از منکر دل کسی بشکند، آیا نهی‌کننده ضامن است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آیا در امر به معروف و نهی از منکر، اجازه‌ی شوهر شرط است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر نباشد، حرام می‌شود یا از وجوب می‌افتد؟

۰۷
آذر

آنچه به‌نظرِ این حقیر، کمتر به آن پرداخته شده است و باید پرداخته بشود، مسئله‌ى عقبه‌ى فکرى و پشتوانه‌ى فکرى بسیج است.

...

پایه‌ى این تفکّر، اعتقاد به مسئولیّت انسان است؛ مسئولیّت انسان. انسان موجودى است مسئول. نقطه‌ى مقابل این فکر، حالت احساس بى‌مسئولیّتى، «ولش کن»، «برو خوش باش»، «به خودت بپرداز» است. پایه‌ى فکرى بسیج این مسئولیّت الهى است که حالا عرض میکنم مبانى دینى مستحکمى دارد. نه فقط مسئولیّت در برابر خود و در برابر خانواده‌ى خود و نزدیکان خود - که این هست - بلکه مسئولیّت در قبال حوادث زندگى؛ در قبال سرنوشت جهان، سرنوشت کشور و سرنوشت جامعه، چه مسلمان، چه غیر مسلمان.

...

امر به معروف یعنى شما همه مسئولید که معروف را، نیکى را گسترش بدهید، امر کنید به آن؛ نهى از منکر [یعنى‌] زشتى را، بدى را، پلشتى را نهى کنید؛ جلوى آن را بگیرید با شیوه‌هاى مختلف. معناى این چیست؟ معناى این، مسئولیّت در قبال سلامت عمومى جامعه است. همه مسئولند: من مسئولم؛ شما مسئولى؛ آن یکى مسئول است.

امام خامنه‌ای، بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین

ششم آذر سال 93