واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

احیای امر به معروف و نهی از منکر بین مؤمنین

واجب فراموش شده

طلبه‌ای که دوست دارد واجب فراموش شده، دیگر فراموش شده نماند!!!

هدف وبلاگ: ارائه جزوات و محصولات فرهنگی
(پوستر، بروشور، کارت، کلیپ صوتی و ....)
در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

ehya.blog@gmail.com
شماره تماس: 09191234351
**********************************
تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

دوست داشتنی ترین دوستان من

پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹ ب.ظ

یک سؤال: اگر برادر یا خواهرتان یکی از اشتباهات شما را به شما تذکر دهد، شما با او چه می کنید؟

-          از دستش ناراحت می شوم و با تندی با او برخورد می کنم.

-          نمی پذیرم و شروع به توجیه می کنم.

-          می پذیرم، ولی برای اینکه جلوی او ضایع نشوم اظهار نمی کنم.

-          می پذیرم و از او تشکر هم می کنم.

-          نه تنها می پذیرم و تشکر می کنم، بلکه رابطه ام با او دوستانه تر و محکمتر از قبل می شود.

برای جواب به این سؤال خودتان را جای او بگذارید.


مثلا می بینید برادرتان یکی از واجبات دینی را خدای نکرده انجام نمی دهد و به خاطر این اشتباه در این دنیا و در دنیای ابدی آخرت ضرری جاودان خواهد کرد. واقعا اگر انصاف و علاقه ای وجود داشته باشد، وقت می گذارید و خودتان را هر طور شده آماده می کنید، تا با یک بیان خوب و درست، او را از آن اشتباه آگاه و از آسیبهایش حفظ کنید. آیا واقعا جز این، از یک دوست واقعی انتظار می رود؟ آیا حاضر می شوید، فرزندتان به خاطر سهل انگاری دچار اشتباهی خطرناک گردد و شما هیچ کاری نکنید؟ دلتان نسوزد؟ و بگویید به من چه ربطی دارد؟

مگر نه این است که ما همگی امت پیامبر اسلام(ص) و امیر المؤمنین (ع) هستیم و مگر پیامبر(ص) نفرمودند: من و علی (ع) پدران این امت هستیم. (أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة) مگر در قرآن کریم مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی نکرده است. (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ). پس همه افراد جامعه اسلامی باید از وجود اشتباه و خطا در دیگر افراد جامعه ناراحت شوند و خودشان را برای اصلاح او مسئول بدانند. همه‏ى آحاد مردم باید وظیفه‏ى امر کردن به کار خوب و نهى کردن از کار بد را براى خود قائل باشند. این، تضمین‏کننده‏ى حیات طیبه در نظام اسلامى خواهد بود. اگر عمل کنیم آن وقت آثارش را خواهیم دید.

برگردیم به سؤال اول: اگر برادر یا خواهرتان یکی از اشتباهات شما را به شما تذکر دهد، شما با او چه می کنید؟

نه تنها می پذیرم، از او تشکر می کنم و رابطه ام با او دوستانه تر و محکمتر خواهد شد. تا من هم کمی شیعه امام صادق (ع) شوم که فرمود: دوست داشتنی ترین دوستان من کسی است که عیبهای مرا به من هدیه دهد. (أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی.)

پس من باید تذکرم را چون هدیه به دوستم اهدا کنم و همچنین تذکر دوستم را هدیه بدانم. آن وقت او نیز اینطور نگاهی به تذکر من خواهد داشت.

هرچند فریضه‏ى امر به معروف و نهى از منکر یکى از بزرگترین واجبات اسلامى است و توصیه به آن در قرآن و گفتارهاى پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله و سلّم) و امیر مؤمنان و دیگر امامان داراى لحنى کم‏نظیر و تکان‏دهنده است، ولى اگر کسى از این همه چشم‏پوشى کند و تنها به نداى خرد انسانى گوش بسپرد، بازهم بى‏شک این عمل سازنده را فریضه و تکلیف خواهد شمرد. به نیکى خواندن و از بدى برحذر داشتن را کدام خِرَدِ سالم، ستایش نمى‏کند؟ و کدام انسان خیرخواه و حسّاس، از آن روى مى‏گرداند؟ البته مسأله‏ى امر به معروف و نهى از منکر، مثل مسأله‏ى نماز است. یاد گرفتنى است. باید یاد بگیریم. و بدانیم که همین کار ساده، واقعاً معجزه می کند. اگر این کار بین همه مردم رواج یابد، جامعه به سرعت در زمینه های مختلف پیشرفت خواهد کرد. سبک زندگیمان بهبود می یابد و جامعه مان برای ظهور حضرت مهدی (عج) آماده می گردد. ان شاء الله

این مطلب در نشریه مترو به چاپ رسیده است.

  • مشکات

نظرات  (۲)

-          نه تنها می پذیرم و تشکر می کنم، بلکه رابطه ام با او دوستانه تر و محکمتر از قبل می شود.
عالی بود؛
خدا قوت..
من یک سوالی دارم  مشکل من اینه ک ۱-نمیدونم کیو باید نهی ازمنکر کنم مثلا درباره حجاب ک تعداد زیاده۲-من کلن آدمی ام ک با دیگران سخت ارتباط برقرار میکنم چ کنم۳-نمیدونم کی بایدوایسم با طرف حرف بزنم کی ی چیز بگم و رد شم و اگه خاستم حرف بزنم چی بگم   لطفن جوابمو بدین باتشکر اجرتون با حضرت زهرا‏(‏س‏)‏
پاسخ:

جواب کلی و مهم: سؤالات خود را از مرجع تقلیدتان بپرسید.
امر به معروف و نهی از منکر، 4 شرط دارد و 3 مرتبه (البته مرتبه سوم وظیفه حکومت است)

در صورت وجود شرایط (احتمال تأثیر، ترک واجب و انجام حرام، اصرار به گناه و عدم مفسده) باید با رعایت مراتب اقدام کرد.

بسیاری از مسائل و سؤالات با تجربه حل می شود. تجربه خودتان و دیگران(سایت hayauni.ir)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی